Beskyttet: Konsert: Den magiske strengen

En dag fikk vi besøk av en dame i barnehagen som het Liv. Hun hadde med seg en stor cello som hun spilte på. Liv fortalte historien om Josef med tryllefela. Etterpå konserten fikk de barna som ville, prøve celloen hennes.

 

Beskyttet: I snekkerboden

Det er snart klart for høstens eventyr, nemlig elgjakta! 

Skolebarna har vært i snekkerboden og laget «gevær», så nå er de klare til å sitte på post! Vi snakker mye om hvordan vi skal «håndtere» geværene, f.eks om at det ikke er lov til å sikte på noen, selv om det bare er et tre-gevær. Det er kun lov å sikte på elgen når den kommer!

Selv om denne elgjakta bare er på liksom, er ordentlig elgjakt en tradisjon i Birkenes kommune. I tillegg ser vi at barna tar med seg opplevelsene og erfaringer fra jakten, og tar dette med seg inn i leken. 

Fagområdet Natur, miljø og teknologi sier at opplevelser og erfaringer i naturen kan fremme forståelse for naturens egenart og barnas vilje til å verne om natur ressursene, bevare biologisk mangfold og bidra til bærekraftig utvikling(s.52).

Fortsettelse følger!

 

 

 

 

 

Beskyttet: Vi kinner smør!

Vi har hatt besøk av Ragnhild og Frode Borø Svaland. De har lært oss hvordan smør ble laget i gamle dager. Vi visste at smør blir laget av fløte, og at de i gamle dager laget smør oppi en maskin som heter kinne.

I årsplanen står det blant annet: …museets oppgave er å bevare bygninger, gjenstander og historier for ettertiden. Det er også en viktig museumsoppgave å formidle dette til stadig nye generasjoner…

Hovedmålet er at barna skal bli kjent med området og vekke barnas interesse for Birkenes historie og kultur, og vende tilbake til museet i voksen alder.

Fagområdet Nærmiljø og samfunn sier at barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med lokalhistorie og lokale tradisjoner(s.56).

Vi hadde en spennende formiddag sammen med Ragnhild og Frode. I tillegg til å kinne smør stekte vi rundstykker i den vedfyrte oven. Gjett om lunsjen smakte godt denne dagen: nystekte rundstykker og selvkinnet smør!

 

 

Beskyttet: Forut kafe

Vi gleder oss til årets Forut-kafe tirsdag 24. oktober. Som tidligere selger barna egenproduserte produkter til inntekt til barneaksjonen. I år har barna på Bjønnehiet malt selvportrett. Og de er så fine! 

Bildene koster 50,-. Nedenfor er noen bilder fra maleprosessen.

 

Beskyttet: Forut

Årets barneaksjon fra Forut er denne gangen fra Sri Lanka. Vi blir kjent med Sivatas og hans hverdagsliv på Sri Lanka. 

Målet for denne perioden: At barna skal lære om barn i andre land. Forståelse for at vi kan hjelpe dem som ikke har det så bra som oss. Kulturforskjeller.

Forut skriver selv på sine sider:

Formålet med FORUT Barneaksjonen er todelt. For det første ønsker vi å formidle til barn i Norge hvordan dagliglivet til barn i andre land langt fra oss er. Vi ønsker å skape nysgjerrighet og engasjement for andre kulturer som er annerledes enn vår gjennom møte med jevnaldrende, og gjennom det å bygge toleranse, omsorg og empati. Barneaksjonen fokuserer ikke på nød og elendighet, men presenterer barn med ressurser, evner og ambisjoner.

Vi tror at barn har en iboende trang til å hjelpe andre, og at det å gjennomføre en praktisk solidaritetshandling for barn som ikke har samme muligheter som dem selv, medfører viktig læring og opplevelse av handling til beste for medmennesker.

På Bjønnehiet er vi godt i gang med arbeidet med årets barneaksjon. Vi samles rundt bålet inne på Bjønnehiet hver dag når det er samlingsstund.

Monki er med oss i år også og han fungerer som et bindeledd mellom det som vi snakker om i barnehagen og barneaksjonen. Barna synes det er spennende å se hva Monki har med seg i kofferten. Monki har vært på besøk hos Sivatas på Sri Lanka, og da pakket han med seg solbriller, solkrem, et teppe og en banan i kofferten!

Barna har også blitt kjent med Yanay, elefantvennen til Monki. Vi har sett på film fra hverdagslivet på Sri Lanka, vi har sunget og danset Månefestdansen. På filmen så vi bilder fra fabrikken der de lagde Monki!

 

Vi har vasket hendene i bøtter slik de ofte gjør på Sri Lanka, vi har drukket te og spist nanbrød. Vi har til og med spist ris med hendene!

Monki har fortalt oss historier om ting han har opplevd da han besøkte Sivatas. Høytlesning er en fin fellesaktivitet samtidig som det har en viktig språkstimulerende effekt. Historiene fra Forut gir barna også faktakunnskaper om hverdagslivet på Sri Lanka.

Vi har til og med telt til 10 på tamili. Det var litt vanskelig! Og gøy…

Nå gleder vi oss bare til Forutkafeen til tirsdag 24. okt kl 15. Da blir det også salg av barnas egen kunst. Denne koster 50,-. Velkommen skal dere være!

 

 

 

 

 

 

 

 

Beskyttet: Månedsbrev Bjønnehiet

Hva gjorde vi i september?

I september fikk vi besøk av Ragnhild Svaland. Vi hadde en spennende dag i den gamle barnehagen der vi separerte fløte. Det var godt å drikke nyseparert fløte rett fra separatoren!

Vi var også på busstur med Svalandsruta. Billettene kostet 5 øre stk, og vi betalte med ekte 5 øringer! Kristian Jon tok imot penger, og lillebror Arne hadde kontroll på billettene. Vi hadde en morsom og humpete busstur! Takk til Frode som stilte opp som bussjåfør!

I brannvernsuka var målet å lære barna enkel brannvern. Vi snakket om følgende tema:

 

Nødnummer til brannvesenet, brannøvelse i barnehagen, pass på stearinlys, barn som gjemmer seg når brannalarmen går m.m

Flammbært begynte å reise rundt på hjemmebesøk og hjelper til med brannsikkerheten hjemme. Flammbært er i samarbeid med KBR. Sangen om Flammbært finner dere på youtube.

I vennskapsuken satt vi ekstra fokus på vennskap på avdelingen. Figurene Kanin og Pinnsvin var med oss hele uken og snakket om følgende temaer: dele, bli enige og samarbeid. Vi laget vennearmbånd som vi byttet med hverandre. Vennskapet er tenkt å tas frem når vi trenger å bli minnet på hvordan vi skal være mot hverandre. Barna synger enda på sangen som de lærte den uken; Vi er en lang, lang rekke med venner!

Rammeplanen sier blant annet dette om vennskap og fellesskap: I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med barn og voksne. Barnehagen skal aktivt legge til rette for utikling av vennskap og sosialt samspill(s.23).

Vi startet også opp med temaarbeidet vårt, Meg selv. Målet med temaarbeidet er å

  • Få positive opplevelser ved å fortelle om seg selv
  • Bli kjent med egen identitet
  • Erfare at barn/mennesker er både like og ulike

Det er viktig at barn styrker sin egen mestringsfølelse. Det gir selvtillit, noe som fører til bedre selvbilde og tro på egen kunnskap og mestring. Når barn lærer om seg selv, egne interesser og blir klar over egne styrker, legger det godt grunnlag for at barn og voksne blir bedre kjent med hverandre. Gjennom å lære om seg selv og sitt eget miljø vil barna utvide eget perspektiv og se seg selv i forhold til andre.

Foreløpig er det litt hemmelig det vi gjør i forhold til temaarbeidet, men gled dere!

Skolegruppen er også godt i gang. Oda Hermine og Jakob har jobbet med mønster denne måneden, og det fortsetter de med ut i oktober også. Gjennom arbeidet med mønster skal barna:

  • Utforske egen kreativitet og fantasi
  • Få en bredere bevissthet om hva mønster er
  • Oppleve skaperglede, både alene og sammen med andre

(Veiledningshefte Trampoline s. 16)

Hva gjør vi i oktober?

Vi gleder oss til å ta fatt på oktober! Høsten er her, luften er blitt klarere og kaldere og det nærmer seg høstens store eventyr: Elgjakta!

Som før er det skolebarna som lager «gevær» i snekkerboden og det er også de som sitter på post. Resten av barnegruppen er med og driver. Før skolebarna kan sitte på post, må de gjennom en «skyteprøve» der de får utdelt jegerkort.

Elgjakt en tradisjon i Birkenes kommune. Vi ønsker at barna skal ta del i denne tradisjon(selv om det bare er på lissom..)og at de får litt kunnskap om skogens konge.

Så håper vi at skogens konge dukker opp på Tveide i år også!

I oktober jobber vi også med opplegg fra barneaksjonen til FORUT.  Årets tema fra FORUTs barneaksjon er: “Sivatas og månefesten”. Den handler om livet til fire år gamle Sivatas som bor i landsbyen Mullivaikal nordøst på Sri Lanka.

Hvert år lager  FORUT et pedagogisk opplegg for barnehager, barneskoler og SFO om hvordan barn i andre land lever i forhold til oss i Norge. Dette gir kunnskap om globale forskjeller, ulikheter og sammenhenger på et nivå som barn i Norge forstår og synes er spennende.

Fagområdet etikk. religion og filosofi sier:

Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett(RP s. 55).

Vi inviterer derfor dere foreldre, søsken og besteforeldre til Forutkafé  i barnehagen tirsdag 24. oktober.  Da har vi lotteri, kafé og salg av barnas kunst.

Vi oppfordrer dere foreldre til å ta med en gevinst pr familie til maks 30,-. På forhånd tusen takk!

Alle inntekter denne dagen går til FORUTS barneaksjon på Sri Lanka.

I slutten av oktober får vi nok en gang besøk av Ragnhild Svaland. Denne gangen skal vi kinne smør, og det blir veldig spennende!

Bursdager i oktober:

04.oktober: Alma Marie 3år!

Gratulerer med dagen!

ELLERS:

I uke 41 får vi en elev, Hege, fra Barne-og ungdomsarbeiderlinjen på Møglestu som skal være på Bjønnehiet hver dag. Fra uke 42 skal Hege være hos oss hver tirsdag. Vi gleder oss til å bli kjent med henne!

Minner om at barnehagen stenger kl 16.30, dvs. at dørene låses da.

Minner om planleggingsdag 20.oktober. Bhg er da stengt!

Det er kaldere i lufta, så det er lurt med en tynn dress, pannebånd/lue og en varm genser/bukse. Husk skiftetøy til barna.

Steffen er tilbake i 100%. Maria jobber 80%, Bibbi jobber hos oss hver tirsdag.

 Vi ønsker dere en fin oktober!

Hilsen Carina, Steffen, Bibbi, Ellen og Kirsti

TLF Bjønnehiet: 46 88 78 86

Hverdagsliv Bjønnehiet

Vi går en spennende tid i møte. Høsten er begynt å melde seg, det er kaldere luft, fine farger på bladene og tid for å brenne bål igjen. Rammeplanen sier at personalet i barnehagen skal legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring(s, 53)Barna liker å leke i skogen bak gapahuken. Her er det drager og løver, og av og til noen skumle troll!

Når vi er på tur har vi alltid god tid. Vi stopper der barna finner noe spennende å leke med. Denne dagen fant vi en gammel slipestein og en rusten traktor! Vi voksne er nysgjerrige og utforskende sammen med barna!

I barnehagen er det å leke det aller gøyeste barna vet! Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur(RP s. 20).

Hverdagslykke må absolutt være å hente 6 egg i hønsehuset! Hvorfor er eggene brune og hvorfor var det så mange egg i verpekassa denne dagen? Barna spør og vi voksne undrer oss sammen med barna…

Beskyttet: Tur med Svalandsruta

En bussjåfør, en bussjåfør, det er en mann med godt humør! Denne dagen var det Frode B Svaland som var den glade bussjåfør. Med seg hadde han Kristian Jon som tok imot penger og Arne som delte ut billetter. Det var tid for å kjøre Svalandsruta! Hver billett kostet 5 øre og alle barna betalte bussbilletten med ekte 5 øringer!

Vi kjørte ut til Torvstrøfabrikken og det var morsomt hver gang det ristet i bussen pga av alle humpene i grusveien. Tusen takk for turen, Frode!

Beskyttet: Vi separerer melk

En dag fikk vi besøk av Ragnhild Svaland. Hun hadde med seg en gammel separator og melk fra kuene hennes. Det var en spent gjeng som møtte Ragnhild utenfor den gamle barnehagen! Først fortalte hun litt om hvordan kuene melkes og om hvordan den etterhvert fraktes til meieriet.

Etterhvert fikk alle barna prøve å sveive på separatoren, og det kom jammen meg ut både melk og fløte. Mange av barna smakte også på den nyseparerte melka og fløten, og det var godt! Tusen takk for en spennende dag, Ragnhild!

Nærmiljø og samfunn sier at barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med lokalhistorie og lokale tradisjoner.

 

Beskyttet: Referat foreldremøte Bjønnehiet

  • Litt om avdelingen. 22 barn. 13, jenter, 9 gutter. 2 skolebarn. Kjernetid kl 09.00-14.00. Frokost serveres mellom kl 08.00-08.30. Lunsj kl 11.00. Frukt/knekkebrød kl 14.00.
  • Månedsbrev legges ut på kulturbarnehavengrasham.no Passord: Torvstrø. Månedsbrev sendes også på mail til de som ønsker det. Månedsplanen henges opp på tavla i ganen.
  • På tavlen i gangen skriver vi litt om hva vi har gjort i barnehagen. Vi viser bilder på bilderammen. Turoversikt henges opp i ganga. Tirsdag og Torsdag. Foreløpig er barna delt inn i følgende grupper; de eldste/de yngste.
  • Forventninger til foreldre: Respektere bhg. åpningstider. Lese informasjon, kjernetid, merke klær og sko, fylle på med skiftetøy, private leker/utstyr skal ligge igjen hjemme.
  • Hva jobber vi ut ifra? Rammeplan. Den er vårt styringsdokument. Ny rammeplan nå i august. Flere krav til hva bhg skal gjøre og ikke bør. Kan lastes ned på udir.no for de som ønsker mer informasjon.
  • Tema fremover. Årsplanen visjon er: glade barn på et levende museum. Det ligger i bunn for vårt arbeid. Bruke fasiliteter på museumsområdet. . Hva skjer fremover. Oppstart skolegruppe, venneuke, brannvernsuke, jakt, tema meg selv.
  • Bursdagsinvitasjoner. Invitere alle jenter eller alle gutter.
  • Vi i bhg merker at det i større grad er barn som bestemmer mer og mer hjemme. Husk at det er dere som er de ansvarlige voksne som skal sette tydelige og klare grenser for barn. Grenser gir barna en trygghet og da vet de hva de kan forholde seg til. Si nei på en god måte.Husk at hvis du sier en ting, må du holde det. Ikke si at du skal f. eks hente barna tidlig, hvis ikke du klarer å holde det! Barna er veldig opptatt av det du/dere sier og blir veldig skuffet hvis ikke dere klarer å holde det.
  • Bruk av sutt. Oppfordrer dere til å være bevisst på hvor mye barna bruker sutt. Barn i 2-3 års alder får lett synlige skader på tannstillingen. Vi i bhg ønsker at sutten legges igjen hjemme, og ikke i barnas hyller.
  • Valg av foreldrerepresentant. Hoved: Ann Iren(Mamma til Jonas Eidem), vara: Karoline(Mamma til Jakob og Alma)
  • Ønske om en lukket facebookgruppe der enkle beskjeder gis. Her legges ikke ut bilder av barna. Ann Iren oppretter.
  • Liste med tlfnr til foreldre deles ut

Takk for oppmøte!                                                                        

 Kirsti sep17

Beskyttet: Månedsbrev september Bjønnehiet

Hva gjorde vi i august?

Vi har hatt en fin oppstart på Bjønnehiet. Fortsatt er vi litt i innkjøringsfasen, men barna trives bedre og bedre for hver dag.  Leken er godt i gang, og nye vennskap er allerede knyttet. Barna trives godt i hverandres selskap, og det er virkelig en fin gjeng vi har på Bjønnehiet!

I august har vi brukt tid til å bli kjent med hverandre. Vi har roet ned hverdagen, uten for mye aktivitet. I oppstarten er det viktigste ro, trygghet og et fang å sitte på dersom det er dager der det er litt leit å skulle være i barnehagen.  Når barnet begynner i barnehagen sier Rammeplanen at barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og til andre barn(RPs. 33)Selv om mange av barna kom over fra Ulvehola, og sånn sett var «litt varme i trøya» trengte de også tid til å bli kjent med rutiner og voksne på Bjønnehiet.

I løpet av måneden som har gått, har vi vært på tur. Fagområdet natur, miljø og teknikk sier at barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring(RP s. 52). Vi fant faktisk en stor vekt i skogen som vi kunne stå på, og gjett om den var spennende! En gang fant vi også en død fugl som vi begravde.

I august hørte vi også litt historie rundt LFB. Vi lekte også at vi kjørte med toget til Lillesand med tømmer, og så på den flotte utstillingen om LFB som museet har laget.

Hva gjør vi i september?

I første uke av september setter vi ekstra fokus på vennskap i barnehagen. Rammeplanen sier at sosial kompetanse er en forutsetning for å fungere godt sammen med andre og omfatter ferdigheter, kunnskaper og holdninger som utvikles gjennom sosialt samspill. I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med barn og voksenaktivt skal legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap (s. 22-23).

Vi arbeider hver dag for at Bjønnehiet skal være et godt sted å være og et godt sted å lære. Miljøet skal være preget av ansvar, omsorg og respekt.  

Vi bruker Kanin og Pinnsvin denne uken som utgangspunkt for samtaler og refleksjoner. Stikkord for Kanin og Pinnsvin samlinger er

  • Samarbeid
  • Dele
  • Bli enige

Målet er å knytte nye vennskapsrelasjoner og bygge opp mot allerede etablerte vennskap.

Snakk gjerne med barna hjemme om det å være en god venn. I barnehagen jobber vi mye med dette temaet; ikke bare i løpet av denne uken, men gjennom hele året.

Hvordan synes du en god venn skal være? Hva er viktig? Hva må en som skal kalle seg venn, ikke gjøre? Hva ville du gjøre mot vennen din? Hva hadde du likt at vennen din gjorde mot deg?

I uke 38 er det brannvernsuke. Vi har felles samlinger ang tema. Vi fargelegger ulike plansjer, spiller rollespill, synger og får besøk av brannbil. I løpet av denne uka skal vi ha en planlagt brannøvelse. For noen av barna kan dette være litt skummelt. Det kan derfor være lurt at dere snakker med barna om dette hjemme. Vi oppfordrer dere også til å ha en brannøvelse hjemme, samtidig som dere sjekker røykvarslere sammen med barna.

I september begynner vi så smått å jobbe med høstens temaarbeid som er Meg selv. Mer info om temaarbeidet kan dere lese på hjemmesiden; kulturbarnehavengrasham.no.

I september begynner vi også så smått å forberede oss til elgjakta som er i oktober. Det vil si at skolebarna skal bort i snekkerboden og lage «gevær».

Vi fortsetter å gå på tur, hver tirsdag og torsdag.

Bursdager i september:

 15.september        Arne 3 år!

27.  september      Constanse 4 år!

Gratulerer med dagen!

Ellers:

Husk foreldremøtet mandag 4. september kl 18.00. Det blir først felles informasjon ved Hilde, deretter avdelingsvis. Vel møtt!

Oppstart skolegruppa er onsdag 06. september

 

Da er det bare å ønske dere alle en fin september!

 

Hilsen Carina, Ellen, Maria, Bibbi og Kirsti

Beskyttet: Temaarbeid høst Bjønnehiet

Rammeplanen

Rammeplanen er et pedagogisk verktøy for oss som jobber i barnehagen. Tanken om å utarbeide ny rammeplan, var et ønske om et tydeligere styringsdokument. Behovet for ny rammeplan ble også sett ut fra samfunnsutviklingen og ny kunnskap om barn og barnehager.

Noen grep som ble tatt i den nye rammeplanen; er

  • styrking av mangfoldsperspektivet
  • styrking av helseperspektivet
  • styrking av språkarbeidet
  • styrking av overgang barnehage – skole

Stortinget har i lov 17.juni 2005 nr 64 om barnehager(barnehageloven) fastsatt overordnede bestemmelser om barnehagens innhold og oppgaver. Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver(rammeplanen) fastsetter utfyllende bestemmelser om barnehagens innhold og oppgaver.

Ny rammeplan tredde i kraft 1. august 2017 og den er blitt tydeligere på barnehagens forpliktelser. Rammeplanen gjør det tydelig hva personalet skal gjøre for at barna skal trives og utvikle seg. Det blir med dette lettere for foreldrene å vite hva de kan forvente av barnehagen og hvilke krav de kan stille.

Under barnehagens formål og innhold løftes kommunikasjon og språk frem i et helhetlig læringsperspektiv sammen med omsorg, danning, lek, læring og sosial kompetanse. Samlet skal de bidra til barns allsidige utvikling.

Den nye rammeplanen forplikter personalet til å involvere alle barn i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling. Den er tydelig på at alle barn skal få god språkstimulering i barnehagehverdagen. Denne forpliktelsen av personalet er viktig for å sikre at alle barn deltar i språkstimulerende aktiviteter. Dette har ikke vært så tydelig formulert i tidligere rammeplan.

Den nye rammeplanen bygger videre på den norske barnehagetradisjonen der leken har en sentral plass. Med den nye rammeplanen blir også arbeidet med de yngste barna styrket. For første gang blir det gitt overordnede føringer for hvordan barnehagen i samarbeid med foreldrene skal legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen.

Den nye rammeplanen skal også bidra til at de eldste barna får en god overgang til skolen. Regjeringen ønsker også at barnehagene skal bli mer bevisste på å bruke måltider og matlaging til å utvikle matglede og sunne helsevaner hos barna.

Den nye rammeplanen er bredt faglig forankret. Arbeidet med ny rammeplan har foregått over flere år.  Det viste seg å være et stort engasjement i barnehagesektoren. Stortingsmeldingen som dannet grunnlaget for utarbeidelsen av ny rammeplan, skapte et helt barnehageopprør og samlet godt over 7000 undreskrifter til forsvar for leken i barnehagen.

Den  nye rammeplanen kan leses og lastes ned på https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan/

Temaarbeid høst 2017

Barnehagens visjon er glade barn på et levende museum. Hovedmålet er at barna skal bli kjent med området og vekke barnas interesse for Birkenes historie og kultur, og vende tilbake til museet i voksen alder. Målet er at vi gjennom vårt arbeid skal bidra til at barna får et positivt forhold til museet og bidra til at barna få kjennskap til vår gamle kulturarv gjennom ulike aktiviteter i og rundt museet.

I museumsstyret og blant museets medlemmer er det en stor dugnadsånd, noe som barnehagen nyter godt av. Vi vil bruke deres kunnskap og velvilje til barnehagens aktiviteter og arbeid gjennom året.

Denne grunntanken om å sette fokus på hvordan ting var i gamle dager og lokalhistorie, vil ligge i bunn for det pedagogiske arbeidet på Bjønnehiet. Vi har et fantastisk utgangspunkt i de ulike fasilitetene på museumsområdet som vi har tilgang til; f. eks snekkerboden, verkstedet, utstillinger, Svalandsruta, Kvernhuset m.m. I halvårsplanen vises det hva som settes fokus på i løpet av de ulike månedene.

Fagområdet Nærmiljø og samfunn sier blant annet(s. 56):

  • …at barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med lokalhistorie og lokale tradisjoner
  • …at barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med ulike tradisjoner, levesett og familieformer

I tillegg til dette, vil tema for halvåret være Meg selv.

Mål for tema meg selv:

  • Få positive opplevelser ved å fortelle om seg selv
  • Bli kjent med egen identitet
  • Erfare at barn/mennesker er både like og ulike

Det er viktig at barn styrker sin egen mestringsfølelse. Det gir selvtillit, noe som fører til bedre selvbilde og tro på egen kunnskap og mestring. Når barn lærer om seg selv, egne interesser og blir klar over egne styrker, legger det godt grunnlag for at barn og voksne blir bedre kjent med hverandre. Gjennom å lære om seg selv og sitt eget miljø vil barna utvide eget perspektiv og se seg selv i forhold til andre.

For noen barn vil det ta tid å venne seg til å få andres oppmerksomhet rettet mot seg selv og fortelle om seg selv foran andre. Det er derfor viktig at vi lar barna utvikle seg og bli trygge i sitt eget tempo. Dette gjør at barna opplever tilbakemeldinger og oppmerksomhet som noe positivt.

Fagområdet Etikk, religion og filosofi sier blant annet at(s.55)

  • Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverdi og levesett.
  • Barnehagen skal bidra til at barna utvikler interesse og respekt for hverandre og forstår verdien av likheter og ulikheter i et fellesskap.

Veien blir til mens vi går. Det er viktig at vi tar barnas innspill på alvor, og legger opp aktiviteter knyttet til tema deretter, jf Barns medvirkning(Rammeplan s. 27).

Et annet gjennomgående tema blir Vennskap.

Rammeplanen sier om vennskap og fellesskap:

Sosial kompetanse er en forutsetning for å fungere godt sammen med andre og omfatter ferdigheter, kunnskaper og holdninger som utvikles gjennom sosialt samspill. I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med barn og voksne. Barnehagen skal aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap. Barnas selvfølelse skal støttes, samtidig som de skal få hjelp til å mestre balansen mellom å ivareta egne behov og det å ta hensyn til andres behov(RP s. 22-23).

Vennskap er ikke alltid harmoni og idyll, det inneholder ofte også konflikter og opplevelse av svik og mangel på lojalitet. Det er viktig at barna lærer seg å håndtere dette og derfor må man som voksne ta vennskapsrelasjoner på største alvor.

I uke 36 setter vi ekstra fokus på vennskap på avdelingen. Vi bruker Kanin og Pinnsvin som utgangspunkt for samtaler og refleksjoner, synger vennesanger og lager vennearmbånd. Vi deler inn i lekegrupper, på tvers av alder og kjønn.

Stikkord for Kanin og Pinnsvin samlinger er

  • Samarbeid
  • Dele
  • Bli enige

Målet er å knytte nye vennskapsrelasjoner og bygge opp mot allerede etablerte vennskap.

Vi arbeider hver dag for at Bjønnehiet skal være et godt sted å være og et godt sted å lære. Miljøet skal være preget av ansvar, omsorg og respekt.  

Hvordan synes du en god venn skal være? Hva er viktig? Hva må en som skal kalle seg venn, ikke gjøre? Hva ville du gjøre mot vennen din? Hva hadde du likt at vennen din gjorde mot deg?

Rammeplanen sier:

  • Personalet skal støtte barnas initiativ til samspill og bidra til at alle kan leke med andre, oppleve vennskap og lære å behandle venner
  • Personalet skal støtte barna i å sette egne grenser, respektere andres grenser og finne løsninger i konfliktsituasjoner.
  • Personalet skal forebygge, stoppe og følge opp diskriminering, utestenging, mobbing, krenkelser og uheldige samspillmønstre(RP s. 23).

Beskyttet: Bilder: Ut på tur!

De store barna har vært på tur igjen! Denne gang fant vi både blåbær, tyttebær, en gapahuk og en vekt midt inni skogen! Det var gøy å stå på vekta og se på pilen som bevegde seg frem og tilbake. I gapahuken var det gøy å gjemme seg og søke ly under da det regnet litt.  

Litt lengre borte fant vi en stor, deilig sølepytt! Noen av barna fant ut at de ville teste ut om ulike ting sank eller ville flyte på vannet. De prøvde ut forskjellige pinner, kongler, blader og stein. Spennende! 

Fagområdet Natur, miljø og teknologi sier:

Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskaplige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erafringer med bruk av teknologi og redskaper(RP s. 52)

Beskyttet: Bilder: På tur

Da var endelig barnehagen startet igjen og vi var klare for tur! Denne dagen var det de eldste barna som dro avgårde på en liten luftetur. Første stopp var Gapahuken. Der spiste vi mat og lekte i skogen. Vi fant også en mini-lavo som det var gøy å sitte inni! Etterpå fant vi ut at vi ville hilse på Guri gris på nabogården til Liv og Ernst. Vi matet grisen med brødskiver og bringebær. Og kuene fikk en etterlengtet tur ute i det deilige været etter noen dager inne i fjøset.

Takk for turen!

Beskyttet: Månedsbrev august Bjønnehiet

Velkommen til et nytt barnehageår på Bjønnehiet

Vi håper at dere alle har hatt en fin sommerferie! Vi gleder oss til nye eventyr og opplevelser sammen med barna deres!

Hva skjer i august?

Dette barnehageåret er det 22 barn og 4 voksne på Bjønnehiet. 3 barn er helt nye og vi gleder oss veldig til å bli kjent med dere! Noen barn kommer over fra Ulvehola, så de kjenner vi litt i fra før av.  Og velkommen til de «gamle» barna også!

Ansatte på Bjønnehiet:

Carina          Assistent            40%

Ellen            Assistent             60%

Steffen       Assistent             100%

Bibbi           Assistent            100%

Kirsti          Pedagogisk leder   100%

Steffen er for tiden i pappapermisjon. Vikar blir satt inn.

På hjemmesiden legges ut månedsbrev m.m. samt bilder fra barnehagehverdagen. Det er bare dere foreldre som kan se dette. Månedsbrev sendes også ut på mail, gi oss derfor beskjed dersom du/dere ønsker det.

kulturbarnehavengrasham.no              Passord: Torvstrø

Årsplanen er lagt ut på hjemmesiden. Her finner dere også mye annen nyttig informasjon. Barnehagen har også en egen facebook side. Her legges det ut bilder fra hverdagen vår, men ikke bilder av barna.

 I august bruker vi tid til å komme i gang med rutiner på avdelingen. Vi setter fokus på trygghet og tillit mellom barn og voksne. Vi snakker sammen med barna om hvordan vi ønsker å ha det på Bjønnehiet og lager våre egne regler for avdelingen. Barna får et eierforhold til reglene når de har vært med på å lage dem selv.

Årsplanens mål er Glade barn på et levende museum. Hovedmålet er at barna skal bli kjent med og vekke barnas interesse for Birkenes historie og kultur, og vende tilbake til museet i voksen alder. I august gjør vi oss kjent i nærmiljøet, og utforsker museumsbygningene. Disse skal vi besøke jevnlig gjennom hele året.

I august setter vi fokus på Flaksvandbanen  og besøker den flotte utstillingen om LFB som Birkenes Bygdemuseum har laget.

I tillegg til  sette fokus på museets fasiliteter, blir tema for høsten Meg selv. Meg selv er et tema der barna blir bedre kjent med sin identitet, sitt nærmiljø og omgivelsene rundt. Mer info om prosjektet kommer.

Bursdager i august:

06.08             Oda Hermine 5 år(Feirer onsdag 09.08)

18.08                Live 4 år

Gratulerer med dagen til dere begge!

Ellers:

Kjernetiden i barnehagen er fra kl 09.00-14.00. Vi ønsker at dere leverer barnet innen kl 09.00. Da begynner vi på planlagte aktiviteter, samt gjør oss klare til å gå på tur. Det kan være vanskelig for noen barn å komme inn på avdelingen når vi er godt i gang med opplegg. Send oss en mld hvis barnet av ulike årsaker blir levert senere enn kl 09.00. Tlf nummer til Bjønnehiet: 46 88 78 86

Vi  ønsker ikke  at barna tar med private leker i barnehagen. Merk barnas tøy og sko og sjekk at barna til en hver tid har nok skiftetøy og klær tilpasset årstiden. Vi har ikke «lånetøy» i bhg. Gjør det også til en vane å rydde hyllene.

Barna får servert frokost, lunsj og et lett måltid på ettermiddagen.

Vi ønsker at barna har med en drikkeflaske i bhg.

Vi fortsetter også å bruke vannrommet, så ta med badetøy som kan ligge i hyllene.

Det blir oppstart av Skolegruppe(2012- modeller) i september.

Viktige datoer i august:

04.09 Foreldremøte kl 18. Det blir først felles informasjon for begge avdelingene, deretter avdelingsvis.

Vi gleder oss til å ta fatt på et nytt barnehageår sammen med barna deres! Vi er heldige som får lov til å skape minner og legge til rette for opplevelser sammen med dem!

Spør oss dersom det er noe dere lurer på!

 

Med ønske om en fin august! Hilsen Ellen, Bibbi,  Carina og Kirsti