Beskyttet: Juleforberedelser

Hvert år pynter vi pepperkaker i gamlebarnehagen og denne dagen tok vi med en liten gruppe barn bort.

Vi smakte både på melisen, nonstopene og seigmennene! Men det aller beste var at vi pyntet pepperkaker til vennene våre som var igjen på Bjønnehiet; de måtte jo også få!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hver mandag har vi felles advent samling sammen med Ulvehola. Da tenner vi lys, synger og hører juleevangeliet. De voksne dramatiserer evangeliet, til stor glede for barna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tradisjonen tro har vi også julebord sammen med barna i desember. Da pynter vi oss og spiser julemiddag sammen. På Ulvehola samlet vi oss først til samling før vi deretter så filmen Skomaker Martin og julegaven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I år er det Ulvehola som skal gå i Luciatog 13. desember. Bjønnehiet har bakt lussekatter og vi gleder oss alle til både Luciatog og lussekatter!

 

 

Beskyttet: Månedsbrev desember

Hva gjorde vi i november?

I november hadde vi bokuke. Hele uken samlet vi oss på morran for å høre dagens bok. I felles samlingene leste vi blant annet bøkene om Gruffalo og boka Plass bakpå kosten. Biblioteket på Bjønnehiet ble brukt mye og spesielt moro var det å høre på lydbok med øretelefoner.

I badstua hadde vi eventyrstund med Torill Aas. Hun fortalte eventyret om Jenta som skulle lære kongen å spise havregrøt. Torill hadde med seg havregrøt som barna kunne smake på, og det likte de veldig godt. Vi avsluttet bokuken med film om Gruffalo; den var både gøy og skummel på en gang!

I etterkant av bokuken ser vi at mange barn har lyst til å bli lest for, og mange kommer ofte med bøker som de har lyst til at vi voksne skal lese for dem. Det er fortsatt bøker tilgjengelig på avdelingen, og de byttes ut ved jevne mellomrom.

I november begynte vi å dele barnegruppen 4 dager i uken. En gruppe reiste på tur og den andre gruppen ble igjen i barnehagen. Vi gikk på tur til Svartetjønn, badstua, trollskogen, Grashamtoppen, kuene til Magnus og gapahuken.

Julegaver lagde vi også i november og vi kan si såpass mye at vi var i smia og lagde noe hemmelig noe! Det var i alle fall noen stolte barn som kom ut fra smia.

Hva gjør vi i desember?

Vi fortsetter å dele barnegruppen i to 4 dager i uken. Dette gir en helt annen ro og vi ser at barna trives veldig godt i mindre grupper.

Som oppfølging av bokuken, skal alle barna i tur og orden ta med seg en bok hjemmefra som de vil vise de andre barna i samlingen. Vi lager en liten vegg på avdelingen som vi kaller «Boka mi». Dette håper vi kan være en inspirasjonsvegg for både barna og dere foreldre. Barna får lapp i hylla når det er deres tur til å ta med bok.

Hver dag samles vi inne på det lille rommet som vi har pyntet til jul! Vi leser fra boken 24 dagen til jul. Denne boken handler om to små mus som heter Erlando og Magnuso; de gleder seg til jul!

Hver dag gjemmer det seg også 1-2 barn i en stor «pakke». Hvem har gjemt seg i pakken i dag? Vi pakker opp og ser at vi får en ny bestevenn til avdelingen og de andre barna sier litt om hva de liker med akkurat denne vennen. For hvert barn som blir «pakket opp», henger vi opp bilde av barnet på julegreien vår. Vi lager oss altså vår egen beste-vennkalender!

For barna er det en god øvelse å gi andre positiv oppmerksomhet. Samtidig blir hvert enkelt barn satt fokus på og gjort stas på.

I rammeplanen står det at barnehagen skal fremme vennskap og fellesskap. Det står videre at i barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med barn og voksne(s.22-23).

I desember har vi adventsamlinger sammen med Ulvehola. Vi formidler juleevangeliet, tenner lys og synger sammen. Fagområdet Etikk, religion og filosofi sier at personalet skal gi barna kjennskap til og markere merkedager, høytider og tradisjoner i den kristne kulturarven…(s.55).

I år er det Ulvehola som skal gå i Luciatog og det gleder vi oss til! Vi skal ha nissefest i gapahuken, spise god julemiddag, skolebarna skal på julevandring i kirka, vi skal bake julekaker, se julefilm og mye mer. Vi gleder oss til juleforberedelser på Bjønnehiet sammen med barna!

Bursdager i desember:

13 desember Vilje 3 år

17. desember Emma Lovise 3 år( Vi feirer henne 15. desember)

Datoer i desember:

07.desember                 Julemiddag i barnehagen. Ta gjerne på litt pent tøy.

12.desember                 Nissefest i gapahuken. Ta gjerne på en nisselue. Husk å merke med navn!

15. desember                Skolebarna på julevandring i kirka. Husk bilsete denne  dagen

Ellers:

Alle må rydde jevnlig i barnas hyller og gå igjennom hva som finnes av tøy/skiftetøy. Husk at dersom det sendes hjem blaut tøy, må det tas med nytt skiftetøy. HUSK Å MERKE TØYET!

Vi ringer dersom det ikke er nok tøy/skiftetøy til barna.

Det er mange barn som må vinke i vinduet på personalrommet på morran. Det blir mye løping igjennom Ulvehola og det er ikke alltid vi voksne på Bjønnehiet har mulighet til å være med inn og vinke. Vi har snakket med barna om at hvis de vil vinke til mamma eller pappa på morran, må de fra nå av gjøre dette i grovgarderoben.

Maria går ut i permisjon 18.desember og Bibbi går inn i hennes stilling på Bjønnehiet frem til sommeren.

Siste dag i barnehagen før jul er fredag 22.desember. Barnehagen er stengt i romjulen. Første dag etter ferien er onsdag 3. januar.

Da ønsker vi dere alle en riktig god jul

og et godt nyttår!

 

Hilsen Steffen, Carina, Ellen, Bibbi, Maria og Kirsti

Beskyttet: Turglede

Barn og voksne på Bjønnehiet liker å gå på tur sammen. Vi utforsker stadig nye plasser og vi finner alltid noe spennende å leke når vi er ute i naturen. Naturen byr på motoriske utfordringer; vi klatrer, går i ulendt terreng og vi kjenner på det å bli litt sliten i beina av å gå.

Fagområdet Natur, miljø og teknologi sier at barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring(s.52).

Maten smaker alltid ekstra godt på tur, og når barna selv har hjulpet til med matlagingen smaker det ekstra godt.

En dag gikk vi bort til gapahuken og lagde tomatsuppe. Etterpå tok vi turen inn på Elgstien og så på kuene til Magnus. På veien fant vi store isflak som vi spiste(!), vi fant en meitemark og hundespor!

En annen dag skulle vi på tur til Svartetjønn, men vi måtte snu fordi det var så mye vann i veien! 

 

Beskyttet: Bokuke

På Bjønnehiet har vi hatt bokuke, til glede for små og store! Det var spennende å komme på Bjønnehiet mandags morran, det var jo blitt litt forandringer på avdelingen! De fleste av lekene var ryddet bort, nå var det satt frem bøker og lydbøker. 

Spesielt populært var det å høre på lydbok med øretelefoner. Det var deilig å sitte i saccosekken, og bare høre! 

Hver dag samlet vi oss for høytlesning. Vi leste om Gruffalo og lille Gruffalo og det var nok disse bøkene som barna snakket mest om. På bokkafeen koste vi oss med frukt og kjeks.

Torsdag i bokuken fortalte Torill Aas eventyr for oss i badstua. Hun fortalte eventyret om Jenta som skulle lære kongen å spise havregrøt. Torill hadde til og med kokt havregrøt til oss som vi fikk smake på!

Vi avsluttet bokuken med film om Gruffalo, smoothie og pizza.

Beskyttet: Bokuke på Bjønnehhiet

– Bokglede i hverdagen –

Her er litt mer bakgrunn for hvorfor vi har bok-uke på Bjønnehiet. Bilder fra uka kommer etterhvert!

Mål for perioden: Målsettingen med uka er å sette fokus på leseglede og skape gode leseopplevelser, samt at barna knyttes nærmere sammen gjennom aldersblandede grupper.

 Rammeplanen sier at gjennom arbeid med fagområdet kommunikasjon, språk og tekst skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer(s. 47). Videre sier den at barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling(s. 48).

Denne uken tenker vi kan være et kick off og en inspirasjon til å få barna mer interessert i bøker og høytlesning. Vi ønsker større fokus på dette på Bjønnehiet. Å lese for barna skaper samhørighet og gode opplevelser mellom barn og voksne. Det bidrar også til å øke barnas ordforråd og konsentrasjon, samt stimulere barnas fantasi.

Gjennom å delta i høytlesning, får barn med ulik bakgrunn, leseerfaring og språkmestring, felles leseopplevelser og referanserammer. Både under selve lesingen og i samtalene rundt teksten, møter barna gode mønster for språkbruk.

God høytlesning er preget av den voksnes nærvær, så det er derfor viktig at vi er oppmerksomme på hvordan vi formidler når vi leser sammen med barna. For i tillegg til å være en viktig språkmodell, er vi en «lesemodell» for barna – gjennom våre handlinger viser vi hva en erfaren leser gjør: vi velger en bok, vi gleder oss til å lese, og vi tenker på hva boka kan handle om. Vi blar fra side til side, leser tekst og bilde, og vi undrer oss og stiller spørsmål underveis.

Leseopplevelsen starter før selve lesningen begynner og handler mye om å bygge en forventning om lesingen. Ved å vise våre egne forventninger, bygger vi også opp barnas. Vi skaper en stemning og forbereder barna.

Den viktige gjentakelsen! Gjentakelse øker barnas følelse av å mestre boka: Jeg vet hva som kommer til å skje! Jeg husker denne boken! Gjentakelse gir også barna mulighet til å fokusere på ulike sider ved boka: innhold, illustrasjoner, karakter, handling og språk. På denne måten lar vi barna bli kjent med mønstre i teksten, og vi lar dem utvikle sin tekstkompetanse.

Som oppfølging av denne bokuken, ønsker vi at barna i tur og orden fremover tar med seg en bok hjemmefra som presenteres i samlingstunden. Det er tenkt å lage en vegg der vi ved bilder og tekst kan lage en liten presentasjon av bøkene, samtidig som vi setter enkeltbarnet i fokus. Vi håper at denne veggen kan fungere som en inspirasjonsvegg for både barn og foreldre, og kanskje gjør at flere går på biblioteket for å låne bøker de ser på denne veggen.

Beskyttet: Månedsbrev November

Hva gjorde vi i oktober?

I oktober jobbet vi med opplegg fra Forut; Sivatas og Månefesten.

Målet for denne perioden var: At barna skal lære om barn i andre land. Forståelse for at vi kan hjelpe dem som ikke har det så bra som oss. Kulturforskjeller.

Gjennom fortellinger og film ble vi kjent med Sivatas fra Sri Lanka og hans familie. Vi sang, danset, trakk te og spiste Nanbrød rundt bålet, spiste ris med hendene m.m. før vi avsluttet det hele med Forutkafè. Tusen takk til alle som kom denne dagen! Det kom inn 13 845,- som er sendt av gårde til Forut.

Vi fikk besøk av Ragnhild og Frode B. Svaland som viste oss hvordan det ble laget smør i gamle dager. Vi hadde en spennende dag i gamlebarnehagen der vi i tillegg stekte rundstykker i den gamle vedfyrte ovnen.

Museets oppgave er å bevare bygninger, gjenstander og historier for ettertiden. det er også en viktig museumsoppgave å formidle dette til stadig nye generasjoner(hentet fra årsplanen).

I oktober var det også elgjakt, høstens store eventyr! Tradisjonen tro var Jakob og Oda Hermine i snekkerboden og laget gevær. Skytterprøven ble avlagt og jegerkort utlevert, nå kunne jakta endelig begynne!

Første dag på jakt ble det ingen fangst, men vi fikk øvd på det å sitte på post og drive. Dag to på jakt ble et spennende drev og Jakob felte en stor og fin elgokse!  Gleden var stor da de oppdaget av det bare var Kathrine som hadde kledd seg ut!

Elgjakten ble også dokumentert av Birkenesavisa.

I slutten av oktober hadde vi også besøk fra Rikskonsertene. Liv hadde med seg en stor cello og fortalte eventyret om Jakob og fela

Hva gjør vi i november?

Tro det eller ei, men vi nærmer oss jul. I november begynner vi å lage julegaver, så det betyr at det blir mange hemmeligheter fremover.

I midten av november skal vi ha bokuke på Bjønnehiet, og det er noe som vi gleder oss veldig til!

Rammeplanen sier at gjennom arbeid med fagområdet kommunikasjon, språk og tekst skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer(s. 47). Videre sier den at barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling(s. 48).

Målsettingen med uka er å sette fokus på leseglede og skape gode leseopplevelser, samt at barna knyttes nærmere sammen gjennom aldersblandete grupper.

Gjennom hele uka legges det opp til felles lesestunder, bokkafé og lesing i smågrupper. Vi lager et lite bibliotek og vi får besøk av Torill Aas som skal lese for oss i badstua.

Gruffalo av Julia Donaldson og Axel Scheffler blir hovedbøker denne uka. Fredag i bokuka blir det kos og film om Gruffalo.

Ellers:

  • På Bjønnehiet prøver vi ut en ny ting i forbindelse med servering av frukt. Vi ser at mange barn spiser lite til dette måltidet og mange av barna sier at de egentlig ikke vil ha frukt og knekkebrød. Vi har snakket med barna om at når det «ringes til frukt», kan barna selv velge om de vil komme og spise eller fortsette å leke. Dette er som sagt en prøveordning og vi er veldig glade for tilbakemeldinger fra dere foreldre om hva dere tenker om dette!
  • Fotografen kommer mandag 6. november
  • Hege fra Barne-og ungdomsarbeiderlinjen skal ikke være på Bjønnehiet som planlagt.

 

Med ønske om en fin november!

Hilsen Maria, Bibbi, Carina, Ellen, Steffen og Kirsti

 

Beskyttet: Elgjakt!

Elgjakt, høstens vakreste eventyr!

Barna på Bjønnehiet har i den siste tiden hatt samlinger om jakt, der de blant annet har sett på ordentlig elgbæsj, lært forskjell på okse, ku og kalv og fått høre hva elgen liker å spise. Skolebarna har hatt skyteprøven, og både Jakob og Oda Hermine traff på alle skuddene sine, og fikk dermed utdelt jegerkort.

Selve elgjakten gikk over to dager. Den første dagen så vi ingen elg, men fikk tatt en grei gjennomgang av det å drive og lokke på elgen. Dag to var spenningen til å ta og føle på, og endelig kom elgoksen mot de som satt på post. Jakob felte en stor og fin elgokse!

Selv om vi i forkant hadde sett på jaktfilmen som Bjønnehiet spilte inn for noen år siden, var det mange som var litt usikre på om det var en ekte elg eller om det var Kathrine! Da var det greit å dra ned glidelåsen på elgkostymen og se at det faktisk bare var Kathrine som hadde kledd seg ut!

Etter jakta tok vi obligatoriske jaktbilder og spiste deilig varmmat i gapahuken.

Beskyttet: Topptur

De eldste barna på Bjønnehiet dro avgårde, klare for topptur! Vi måtte gå oppover, bortover, klatre litt, hoppe over noen bekker før vi endelig kom oss på toppen. Der hadde vi utsikt over hele Tveide og litt lengre. 

Vi hadde en kjempefin tur i et nydelig høstvær. 

 

 

 

Beskyttet: Konsert: Den magiske strengen

En dag fikk vi besøk av en dame i barnehagen som het Liv. Hun hadde med seg en stor cello som hun spilte på. Liv fortalte historien om Josef med tryllefela. Etterpå konserten fikk de barna som ville, prøve celloen hennes.

 

Beskyttet: I snekkerboden

Det er snart klart for høstens eventyr, nemlig elgjakta! 

Skolebarna har vært i snekkerboden og laget «gevær», så nå er de klare til å sitte på post! Vi snakker mye om hvordan vi skal «håndtere» geværene, f.eks om at det ikke er lov til å sikte på noen, selv om det bare er et tre-gevær. Det er kun lov å sikte på elgen når den kommer!

Selv om denne elgjakta bare er på liksom, er ordentlig elgjakt en tradisjon i Birkenes kommune. I tillegg ser vi at barna tar med seg opplevelsene og erfaringer fra jakten, og tar dette med seg inn i leken. 

Fagområdet Natur, miljø og teknologi sier at opplevelser og erfaringer i naturen kan fremme forståelse for naturens egenart og barnas vilje til å verne om natur ressursene, bevare biologisk mangfold og bidra til bærekraftig utvikling(s.52).

Fortsettelse følger!

 

 

 

 

 

Beskyttet: Vi kinner smør!

Vi har hatt besøk av Ragnhild og Frode Borø Svaland. De har lært oss hvordan smør ble laget i gamle dager. Vi visste at smør blir laget av fløte, og at de i gamle dager laget smør oppi en maskin som heter kinne.

I årsplanen står det blant annet: …museets oppgave er å bevare bygninger, gjenstander og historier for ettertiden. Det er også en viktig museumsoppgave å formidle dette til stadig nye generasjoner…

Hovedmålet er at barna skal bli kjent med området og vekke barnas interesse for Birkenes historie og kultur, og vende tilbake til museet i voksen alder.

Fagområdet Nærmiljø og samfunn sier at barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med lokalhistorie og lokale tradisjoner(s.56).

Vi hadde en spennende formiddag sammen med Ragnhild og Frode. I tillegg til å kinne smør stekte vi rundstykker i den vedfyrte oven. Gjett om lunsjen smakte godt denne dagen: nystekte rundstykker og selvkinnet smør!

 

 

Beskyttet: Forut kafe

Vi gleder oss til årets Forut-kafe tirsdag 24. oktober. Som tidligere selger barna egenproduserte produkter til inntekt til barneaksjonen. I år har barna på Bjønnehiet malt selvportrett. Og de er så fine! 

Bildene koster 50,-. Nedenfor er noen bilder fra maleprosessen.

 

Beskyttet: Forut

Årets barneaksjon fra Forut er denne gangen fra Sri Lanka. Vi blir kjent med Sivatas og hans hverdagsliv på Sri Lanka. 

Målet for denne perioden: At barna skal lære om barn i andre land. Forståelse for at vi kan hjelpe dem som ikke har det så bra som oss. Kulturforskjeller.

Forut skriver selv på sine sider:

Formålet med FORUT Barneaksjonen er todelt. For det første ønsker vi å formidle til barn i Norge hvordan dagliglivet til barn i andre land langt fra oss er. Vi ønsker å skape nysgjerrighet og engasjement for andre kulturer som er annerledes enn vår gjennom møte med jevnaldrende, og gjennom det å bygge toleranse, omsorg og empati. Barneaksjonen fokuserer ikke på nød og elendighet, men presenterer barn med ressurser, evner og ambisjoner.

Vi tror at barn har en iboende trang til å hjelpe andre, og at det å gjennomføre en praktisk solidaritetshandling for barn som ikke har samme muligheter som dem selv, medfører viktig læring og opplevelse av handling til beste for medmennesker.

På Bjønnehiet er vi godt i gang med arbeidet med årets barneaksjon. Vi samles rundt bålet inne på Bjønnehiet hver dag når det er samlingsstund.

Monki er med oss i år også og han fungerer som et bindeledd mellom det som vi snakker om i barnehagen og barneaksjonen. Barna synes det er spennende å se hva Monki har med seg i kofferten. Monki har vært på besøk hos Sivatas på Sri Lanka, og da pakket han med seg solbriller, solkrem, et teppe og en banan i kofferten!

Barna har også blitt kjent med Yanay, elefantvennen til Monki. Vi har sett på film fra hverdagslivet på Sri Lanka, vi har sunget og danset Månefestdansen. På filmen så vi bilder fra fabrikken der de lagde Monki!

 

Vi har vasket hendene i bøtter slik de ofte gjør på Sri Lanka, vi har drukket te og spist nanbrød. Vi har til og med spist ris med hendene!

Monki har fortalt oss historier om ting han har opplevd da han besøkte Sivatas. Høytlesning er en fin fellesaktivitet samtidig som det har en viktig språkstimulerende effekt. Historiene fra Forut gir barna også faktakunnskaper om hverdagslivet på Sri Lanka.

Vi har til og med telt til 10 på tamili. Det var litt vanskelig! Og gøy…

Nå gleder vi oss bare til Forutkafeen til tirsdag 24. okt kl 15. Da blir det også salg av barnas egen kunst. Denne koster 50,-. Velkommen skal dere være!

 

 

 

 

 

 

 

 

Beskyttet: Månedsbrev Bjønnehiet

Hva gjorde vi i september?

I september fikk vi besøk av Ragnhild Svaland. Vi hadde en spennende dag i den gamle barnehagen der vi separerte fløte. Det var godt å drikke nyseparert fløte rett fra separatoren!

Vi var også på busstur med Svalandsruta. Billettene kostet 5 øre stk, og vi betalte med ekte 5 øringer! Kristian Jon tok imot penger, og lillebror Arne hadde kontroll på billettene. Vi hadde en morsom og humpete busstur! Takk til Frode som stilte opp som bussjåfør!

I brannvernsuka var målet å lære barna enkel brannvern. Vi snakket om følgende tema:

 

Nødnummer til brannvesenet, brannøvelse i barnehagen, pass på stearinlys, barn som gjemmer seg når brannalarmen går m.m

Flammbært begynte å reise rundt på hjemmebesøk og hjelper til med brannsikkerheten hjemme. Flammbært er i samarbeid med KBR. Sangen om Flammbært finner dere på youtube.

I vennskapsuken satt vi ekstra fokus på vennskap på avdelingen. Figurene Kanin og Pinnsvin var med oss hele uken og snakket om følgende temaer: dele, bli enige og samarbeid. Vi laget vennearmbånd som vi byttet med hverandre. Vennskapet er tenkt å tas frem når vi trenger å bli minnet på hvordan vi skal være mot hverandre. Barna synger enda på sangen som de lærte den uken; Vi er en lang, lang rekke med venner!

Rammeplanen sier blant annet dette om vennskap og fellesskap: I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med barn og voksne. Barnehagen skal aktivt legge til rette for utikling av vennskap og sosialt samspill(s.23).

Vi startet også opp med temaarbeidet vårt, Meg selv. Målet med temaarbeidet er å

  • Få positive opplevelser ved å fortelle om seg selv
  • Bli kjent med egen identitet
  • Erfare at barn/mennesker er både like og ulike

Det er viktig at barn styrker sin egen mestringsfølelse. Det gir selvtillit, noe som fører til bedre selvbilde og tro på egen kunnskap og mestring. Når barn lærer om seg selv, egne interesser og blir klar over egne styrker, legger det godt grunnlag for at barn og voksne blir bedre kjent med hverandre. Gjennom å lære om seg selv og sitt eget miljø vil barna utvide eget perspektiv og se seg selv i forhold til andre.

Foreløpig er det litt hemmelig det vi gjør i forhold til temaarbeidet, men gled dere!

Skolegruppen er også godt i gang. Oda Hermine og Jakob har jobbet med mønster denne måneden, og det fortsetter de med ut i oktober også. Gjennom arbeidet med mønster skal barna:

  • Utforske egen kreativitet og fantasi
  • Få en bredere bevissthet om hva mønster er
  • Oppleve skaperglede, både alene og sammen med andre

(Veiledningshefte Trampoline s. 16)

Hva gjør vi i oktober?

Vi gleder oss til å ta fatt på oktober! Høsten er her, luften er blitt klarere og kaldere og det nærmer seg høstens store eventyr: Elgjakta!

Som før er det skolebarna som lager «gevær» i snekkerboden og det er også de som sitter på post. Resten av barnegruppen er med og driver. Før skolebarna kan sitte på post, må de gjennom en «skyteprøve» der de får utdelt jegerkort.

Elgjakt en tradisjon i Birkenes kommune. Vi ønsker at barna skal ta del i denne tradisjon(selv om det bare er på lissom..)og at de får litt kunnskap om skogens konge.

Så håper vi at skogens konge dukker opp på Tveide i år også!

I oktober jobber vi også med opplegg fra barneaksjonen til FORUT.  Årets tema fra FORUTs barneaksjon er: “Sivatas og månefesten”. Den handler om livet til fire år gamle Sivatas som bor i landsbyen Mullivaikal nordøst på Sri Lanka.

Hvert år lager  FORUT et pedagogisk opplegg for barnehager, barneskoler og SFO om hvordan barn i andre land lever i forhold til oss i Norge. Dette gir kunnskap om globale forskjeller, ulikheter og sammenhenger på et nivå som barn i Norge forstår og synes er spennende.

Fagområdet etikk. religion og filosofi sier:

Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett(RP s. 55).

Vi inviterer derfor dere foreldre, søsken og besteforeldre til Forutkafé  i barnehagen tirsdag 24. oktober.  Da har vi lotteri, kafé og salg av barnas kunst.

Vi oppfordrer dere foreldre til å ta med en gevinst pr familie til maks 30,-. På forhånd tusen takk!

Alle inntekter denne dagen går til FORUTS barneaksjon på Sri Lanka.

I slutten av oktober får vi nok en gang besøk av Ragnhild Svaland. Denne gangen skal vi kinne smør, og det blir veldig spennende!

Bursdager i oktober:

04.oktober: Alma Marie 3år!

Gratulerer med dagen!

ELLERS:

I uke 41 får vi en elev, Hege, fra Barne-og ungdomsarbeiderlinjen på Møglestu som skal være på Bjønnehiet hver dag. Fra uke 42 skal Hege være hos oss hver tirsdag. Vi gleder oss til å bli kjent med henne!

Minner om at barnehagen stenger kl 16.30, dvs. at dørene låses da.

Minner om planleggingsdag 20.oktober. Bhg er da stengt!

Det er kaldere i lufta, så det er lurt med en tynn dress, pannebånd/lue og en varm genser/bukse. Husk skiftetøy til barna.

Steffen er tilbake i 100%. Maria jobber 80%, Bibbi jobber hos oss hver tirsdag.

 Vi ønsker dere en fin oktober!

Hilsen Carina, Steffen, Bibbi, Ellen og Kirsti

TLF Bjønnehiet: 46 88 78 86

Hverdagsliv Bjønnehiet

Vi går en spennende tid i møte. Høsten er begynt å melde seg, det er kaldere luft, fine farger på bladene og tid for å brenne bål igjen. Rammeplanen sier at personalet i barnehagen skal legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring(s, 53)Barna liker å leke i skogen bak gapahuken. Her er det drager og løver, og av og til noen skumle troll!

Når vi er på tur har vi alltid god tid. Vi stopper der barna finner noe spennende å leke med. Denne dagen fant vi en gammel slipestein og en rusten traktor! Vi voksne er nysgjerrige og utforskende sammen med barna!

I barnehagen er det å leke det aller gøyeste barna vet! Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur(RP s. 20).

Hverdagslykke må absolutt være å hente 6 egg i hønsehuset! Hvorfor er eggene brune og hvorfor var det så mange egg i verpekassa denne dagen? Barna spør og vi voksne undrer oss sammen med barna…